Stéphanie en Stijn van Boerschappen bedachten de hastag #metboerenverstand.
Stéphanie en Stijn van Boerschappen bedachten de hastag #metboerenverstand. Foto: Facebook.com

Bredase oproep om boerenverstand in voedselketen gaat viral

Door: Wijnand Nijs Economie

BREDA - Na de boosheid en verbazing over de te kleine pruimen die buiten de boot dreigden te vallen en de ‘pruimen reddingsactie’ besloten Stijn Markusse en Stephanie Vellekoop van Boerschappen door te pakken. Ze introduceerden de hastag #metboerenverstand.

Het filmpje dat ze daarbij maakten gaat inmiddels ook viraal via Facebook. In iets meer dan een dag tijd werd het bijna 500.000 keer gezien, maar ook door vergelijkbare initiatieven. “We zijn ons ook aan het verenigen met dit soort korte keten partijen, dus dat verbaast me niet”, vertelt Markusse. “Op die manier willen we een vuist maken tegen grote partijen.”

Bewustwording

De hashtag is vooral bedoeld om bewustwording te creëren over het aanbod. “Niet alle courgettes zijn recht, die groeien op de grond en als ze iets tegenkomen, groeien ze daarom heen”, legt hij uit. En die courgettes smaken hetzelfde, en liggen dus ook bij Boerschappen. “Het is dus een oproep aan consumenten om ook bij supermarkten te vragen om imperfecte groenten.”

Nog een voorbeeld: “We nemen de hele appeloogst af van Boomgaard Lisboa in ‘s-Gravenmoer. Daarvoor betalen we een vaste kiloprijs. Dan kan het zijn dat er dit jaar zeven appels in plaats van vijf appels in een kilo zitten. Dat is voor ons geen reden om de partij te weigeren, of iets aan de prijs te willen doen. Een boer moet een normale kiloprijs kunnen krijgen.”

Roer om

Dat was voor Zomerfruit Van Haperen aan de Rithsestraat de reden om het roer voor een deel van de kweek om te gooien. Aardbeien gaan nu niet meer naar de veiling, maar naar de eigen winkel of Boerschappen. “We zijn andere types aardbeien gaan kweken, een speciaal ras”, vertelt Angela van Haperen. “Door deze manier van werken kunnen we een prijs vragen die we ook nodig hebben.”

Van Haperen merkt dat de consument bewuster is. “Die wil weten waar een product vandaan komt. Vandaar dat wij in onze winkel ook alleen producten verkopen van collega’s of van ons zelf.”

Pruimenachtig

De Bredase kweker heeft de actie #metboerenverstand gezien. “Dat doen ze goed”, is ze bondig. Een pruimenachtig verhaal - die 3 mm te klein waren volgens een grote afnemer die ze daarom weigerde - kan bij de aardbeienkweker niet meer voorkomen. De discussie over de afwijkende vormen, zoals kromme komkommers, vindt ze lastiger. “Het is een economisch verhaal. Het sorteren kost ook weer geld.” Als het gaat over voedselverspilling is er meer te halen bij de consument thuis, denkt ze.

Bij Boerschappen liggen wel kromme komkommers naast rechte. Is het dan zo dat de kromme als laatste blijven liggen. “Goede vraag, ik check het even”, lacht Markusse, die de vraag doorgeeft aan zijn collega. Het antwoord:  “Nee, dus, blijkt uit deze kleine steekproef. Mensen vinden het leuk.”