Boten op de Singels
Boten op de Singels Foto: Wesley van der Linde/GroenNieuws.nl

Samen een boot kopen met Coostr: nieuw initiatief biedt oplossing voor ligplaatsentekort

Door: Hanneke Marcelis Economie

BREDA - Met meerdere personen samen één elektrische boot kopen, dat altijd spic en span klaar ligt om mee te varen over de Singels. Dat is het idee van Coostr; het nieuwe initiatief van Bootje Varen eigenaar Marijn van Dijke en jachtbouwer de Geus. “We zien enorm veel boten die amper van hun plek komen, terwijl de wachtlijst voor een ligplek enorm lang is. Én we zien dat er amper elektrische boten over de Singels varen. Dat zijn twee dingen die we graag zien veranderen, en waar volgens ons Coostr een goede oplossing voor is”, vertelt Marijn van Dijke enthousiast.

Van de wachtlijst voor een ligplaats aan de Singels, in de sloepenhaven of bij BAAI valt je mond wel even open. Want heel Breda ligt vol. Er staan zo’n vierhonderd mensen op de inmiddels afgesloten wachtlijst. En als de situatie niet verandert, duurt het waarschijnlijk zo’n tien jaar eer al die mensen eindelijk een ligplaats voor hun boot hebben. De gemeente Breda werkt daarom samen met het Waterschap Brabantse Delta aan een plan om het aantal ligplaatsen uit te breiden. Dat is goed nieuws, vindt Marijn van Dijke. Maar volgens hem is er meer nodig om het probleem op te lossen. En daar kan Coostr bij helpen.

Met Coostr koop je met een aantal mensen samen één boot. Coostr zorgt vervolgens voor een ligplaats, en al het andere onderhoud. “We houden de boot schoon en goed onderhouden. Alle rompslomp rondom problemen met je boot of schade, vallen dus weg”, legt Van Dijke uit. “De eigenaren kunnen dan altijd zorgeloos het water op.” Het grote voordeel van het systeem, is dat er veel mensen op die manier profiteren van één ligplaats. “Ik zie veel boten die misschien drie keer per jaar van hun plek komen. Dat is enorm zonde, als je bedenkt dat er zoveel mensen op de wachtlijst staan.” Bovendien zal het delen van de boot goedkoper zijn dan zelf een boot aanschaffen, of dan iedere keer als je wilt varen een boot moeten huren. 

Een schets van een boot van Coostr. Tekst gaat verder onder de foto: 

Duurzaam

Maar Coostr is niet álleen bezig met meer optimaal gebruiken van de beschikbare ligplaatsen. Het bedrijf is ook gemotiveerd om varen op de Singels te verduurzamen. “Bijna alle particuliere boten varen ‘gewoon’ op brandstof. Dat terwijl elektrisch varen duurzamer is, en ook door de stilte een veel mooiere beleving geeft.” Alle boten van Coostr zullen dan ook elektrisch zijn, en met milieu neutrale materialen worden gebouwd. Bovendien moet iedere eigenaar één keer per jaar de maatschappij ‘Coosteren’ door de boot ter beschikking te stellen aan een goed doel naar keuze.

Bouwen

De boten worden gebouwd door jachtbouwer de Geus. “We gaan de boten bouwen wanneer er genoeg aanvragen zijn. We verwachten in januari de eerste boot te kunnen gaan bouwen.” Die boot kan liggen aan de steigers bij BAAI, waar Bootje Varen haar start- en eindpunt heeft. “Dat is voor de eerste boten een goede plek. Maar we hopen natuurlijk vooral dat de gemeente ook enthousiast is, en bij de uitbreiding van het aantal ligplaatsen ook plekken realiseert voor Coostr. Dan hebben veel meer mensen plezier van zo’n plek, en weet je zeker dat er duurzaam wordt gevaren!”