Afbeelding
Foto: Ruud Smolders

Vuilniswagens voldoen niet meer aan milieu-eisen: 4,5 miljoen voor nieuwe exemplaren

Door: Bregje Kop Politiek

BREDA - Te weinig vuilniswagens van de afvalservice van de gemeente Breda voldoen aan de verscherpte eisen voor de milieuzone. Daarom vervangt de gemeente elf vuilniswagens. Voor de nieuwe wagens wil de gemeente ruim 4 miljoen vrijmaken. 

In de Bredase binnenstad geldt een milieuzone. Dat betekent dat alle vrachtwagens en autobussen die hier rijden, minimaal van dieselklasse Euro 6 of hoger moeten zijn. Die eis is er om het milieu te helpen. De vuilniswagens van de gemeente Breda voldoen hier nog niet aan. Een aantal wagens (11) moet dus worden vervangen. Het college vraagt aan de gemeenteraad om geld vrij te maken voor vier elektrische vuilniswagens en zeven Euro 6 diesel vuilniswagens. Met deze vervanging zetten we ook weer een stap in de klimaatambitie.

“Ook als gemeente willen we met onze tijd meegaan. Een verdere doorontwikkeling op het gebied van duurzaamheid is één van onze prioriteiten”, aldus wethouder Peter Bakker. “Daarom maken we nu meteen de stap naar zoveel mogelijk voertuigen die helemaal geen CO2 meer uitstoten en dus ‘emissieloos’ zijn. Naast duurzaamheid is ook de betrouwbaarheid belangrijk: de afvalinzameling in de binnenstad moet net zo goed blijven lopen als voorheen. Zo werken we aan een schone stad op de lang termijn!”

De gemeente kan niet alleen maar elektrische voertuigen aanschaffen. Dit komt doordat ze slechter leverbaar zijn en het nog niet bekend is hoeveel kinderziektes ze hebben. Bovendien is het stroomnetwerk voor de vuilniswagens bij de locatie Slingerweg nagenoeg volledig benut. Uitbreiding is op dit moment niet mogelijk. “De vuilniswagens gaan lang mee, en de ontwikkelingen op het gebied van afvalinzameling volgen elkaar snel op”, vertelt wethouder Peter Bakker. “Daarom moeten we goed nadenken over het soort wagens dat we aanschaffen. Op deze manier doen we volop ervaring op voor een nog duurzamere toekomst, zonder dat we een te groot risico lopen dat het afval door storingen niet opgehaald kan worden.”

Ontheffing
Sinds 1 januari 2022 zijn de eisen van de milieuzone strenger geworden dan dat ze waren. Sinds 1 december dat jaar handhaaft de gemeente erop. De levertijd van vuilniswagens is vrij lang. Daarom krijgen de huidige wagens een tijdelijke ontheffing, waardoor ze nog in de binnenstad mogen rijden tot de nieuwe er zijn.