De meest opvallende transfer was de terugkeer van Sydney van Hooijdonk naar Breda.
De meest opvallende transfer was de terugkeer van Sydney van Hooijdonk naar Breda. Foto: Peter Visser

NAC sluit transfermarkt af met vier aanwinsten en meerdere vertrekkers

Door: Olaf Knook NAC

BREDA - De winterse transferperiode is ten einde. Nederlandse clubs hadden tot dinsdagavond de tijd om spelers aan te trekken of te laten vertrekken. Ook NAC was actief op de markt. De Bredase club nam afscheid van drie spelers en verwelkomde vier nieuwkomers. Ook werd een keeper voor een half seizoen verhuurd. Hoe is de selectie veranderd? Een overzicht.

Sinds begin januari was de transfermarkt geopend en konden clubs spelers kopen, verkopen, huren of verhuren. In de Eredivisie vonden in totaal 63 uitgaande en 59 inkomende transfers plaats. NAC hield de balans gelijk met vier inkomende en vier uitgaande transfers. Daarbij werd geen transfergeld uitgegeven of ontvangen. De selectie voor het resterende gedeelte van het seizoen blijft bestaan uit dertig spelers.

Nieuwe aanwinsten

Een week voor de officiële opening van de transfermarkt had NAC al contact gelegd met doelman Kostas Lamprou. De 33-jarige Griek zat zonder club en tekende een contract voor een half jaar. Hij was de eerste versterking van de club in de winterperiode. Kort na de opening van de transfermarkt volgde de komst van Maxime Busi. De 25-jarige Belgische verdediger wordt tot het einde van het seizoen gehuurd van het Franse Stade Reims.

De meest opvallende transfer was de terugkeer van Sydney van Hooijdonk. De 24-jarige spits, die eerder in de jeugd van NAC speelde, keerde transfervrij terug in Breda en tekende een contract voor anderhalf jaar. Van Hooijdonk vertrok in 2021 naar Bologna, maar wist daar geen vaste waarde te worden. De laatste winteraanwinst was Kamal Sowah. De 25-jarige Ghanees tekende één dag voor het sluiten van de markt een contract voor 2,5 jaar bij NAC.

Vertrokken spelers

Voor doelman Tein Troost was al voor de winterstop duidelijk dat hij elders zou gaan spelen. De 23-jarige Bredanaar wordt voor de rest van het seizoen verhuurd aan het Ierse Cork City. Aanvaller Tom Boere verliet NAC een week na de opening van de transferperiode. De 32-jarige spits, die sinds januari 2023 voor de club speelde en 43 wedstrijden in actie kwam, vertrok transfervrij naar Terrassa FC, een club uit de Spaanse vierde divisie.

Eind januari nam NAC afscheid van Martin Koscelník. De 29-jarige Slowaakse rechtsback kwam in de zomer van 2023 transfervrij over van Rapid Wien, maar vertrok in goed overleg naar het Tsjechische FC Slovácko. Tot slot werd vlak voor het sluiten van de markt bekend dat NAC en Manel Royo uit elkaar gingen. De 30-jarige Spaanse linksback keerde transfervrij terug naar zijn thuisland.