Wethouder Adank paste het plaatje van de gemeente Eindhoven eigenhandig aan door Breda in te tekenen op de lijn.
Wethouder Adank paste het plaatje van de gemeente Eindhoven eigenhandig aan door Breda in te tekenen op de lijn.

‘HSL-station Breda mag niet ontbreken op snelle treinlijn Den Haag - Düsseldorf’

Algemeen

BREDA/EINDHOVEN - Breda hoort een stopplaats te zijn in de snelle spoorverbinding die tussen Rotterdam-Den Haag en Düsseldorf zou moeten komen. Dat maakt wethouder Boaz Adank via Twitter duidelijk.

Woensdag deden burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf een gezamenlijke oproep aan de Nederlandse en Duitse regering gevraagd om concrete stappen te zetten voor het realiseren van een snelle rechtstreekse intercityverbinding van HSL kwaliteit.

Zij constateren dat Nederland en Duitsland met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden zijn met elkaar, maar dat de spoorverbinding tussen beide steden ver achter blijft bij wat economisch noodzakelijk is.

Een groot deel van de Nederlandse export naar Duitsland komt uit Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Het gaat dan om hightech, tuinbouw en havengerelateerde goederen. Volgens burgemeester Rob van Gijzel is de verbinding Eindhoven Düsseldorf meer dan een verbinding tussen twee steden: “Vanuit Nederlands perspectief wordt de technologische hotspot Eindhoven verbonden met het Duitse HSL/ICE netwerk.”

Per spoor zijn de Nederlandse en Duitse steden onderling slecht verbonden. Nu is er alleen een 1-uursverbinding vanuit Duitsland met een regionale trein, die in Venlo terugkeert, waardoor reizigers moeten overstappen. “Een adequate snelle verbinding tussen onze metropoolregio’s is er niet”, aldus Geisel. “Met het oog op onze concurrentiepositie is een hoogwaardige verbinding noodzakelijk.”

Een snelle rechtstreekse intercityverbinding verbindt volgens de burgemeesters de economische centra Düsseldorf, Eindhoven en Rotterdam met elkaar, wat een stimulans geeft aan de handelsbetrekkingen en de arbeidsmarkt. Ook de bestuurlijke centra Den Haag en Düsseldorf, worden er mee verbonden.

Volgens Van Gijzel en Geisel moeten beide regeringen inzien dat de economisch zo verbonden steden in feite één groot netwerk vormen waarmee de bestaande connectiviteit per spoor geen tred heeft gehouden. Deze omissie moet hoog op de agenda bij de komende topontmoeting van de Nederlandse en Duitse regering, menen beide heren.