Afbeelding
Foto: Uitgeverij de Bode

Christan Brouwers van Satelliet: ‘Duurzaamheid is de toekomst’

Door: Hans van Oijen Economie

BREDA - Ondernemers zijn vaak dag en nacht bezig met hun onderneming. Maar wat drijft hen? Wat is hun motivatie? En waar liggen zij ‘s nachts van wakker? In ‘Aan de keukentafel met...’ gaan we met hen in gesprek en gaan we op zoek naar het bijzondere verhaal dat zij te vertellen hebben. Deze week: Christan Brouwers van Satelliet.

Wie achter de deur van Satelliet aan de Haagdijk 241 bij binnenkomst een gewone meubelzaak verwacht, zal verbaasd opkijken. In de uit 1912 stammende oude stoomtimmerfabriek bevindt zich een showroom van maar liefst 3.500 vierkante meter met meubelen, alles onder de noemer ‘hospitality furniture’.

Leg eens uit: wat is hospitality furniture? 
“Wij richten ons op het verzorgen van de inrichting van bedrijfsruimtes binnen het hospitality domein, dus markten zoals, de traditionele horeca, kantoren, de zorg, vrijetijdsindustrie, de detailhandel, onderwijs en cruiseschepen. Hospitality staat voor gastvrijheid. Dat is de kern. Een simpel meubel leveren kan iedereen, maar wij denken met de klant mee en leveren een totaalconcept waarmee we ondernemersdromen verwezenlijken. De ruimte moet een bepaalde sfeer en beleving krijgen. De aandacht voor interieur en hospitality is overigens erg toegenomen in de afgelopen jaren”.

Hoe bedoel je?
“Kijk bijvoorbeeld alleen naar de gevolgen van Corona. De verwachting dat iedereen massaal thuis zou gaan werken, is maar heel gedeeltelijk uitgekomen. Als mensen nu naar kantoor gaan, willen ze daar dezelfde beleving: het moet dus huiselijker. Een kantoor is al lang niet meer een rij bureaus, maar er is een lounge hoek, een stilte plek, een ontspanning deel, en ga zo maar verder. Maar dat is niet alleen bij kantoren. Kijk naar scholen. De kantine van vroeger is een aangenaam restaurant geworden. Of in de sportwereld: een ouderwetse sportschool zonder hospitality zal het lastig krijgen. Mensen willen meer dan sec functionele ruimtes.”

Altijd in deze business gezeten? 
“Inmiddels 40 jaar. Ik ben opgegroeid in Teteringen en wilde eigenlijk na de HAVO een sportopleiding doen. Daar werd ik voor uitgeloot. Mijn vader zat bij de luchtmacht en stelde voor dat ik het in die richting zou zoeken. Weer uitgeloot. Toen ben ik begonnen in een magazijn van mijn oom: eerst dozen lamellen stapelen en toen stapjes in de verkoop. De volgende stap was een bouwbedrijf, weer een verkoopfunctie. Toen zocht Satelliet een verkoper voor de regio Groningen/Friesland/Drenthe. Hoewel ik er financieel niet direct beter van werd, koos ik voor dit bedrijf. Ik voelde aan alles, dat mijn DNA matchte met dit bedrijf. Dat is heel goed uitgepakt.”

Want?
“Toen ik begon was ik nummer 7 op de loonlijst. De groei is ingezet vanaf het moment dat ik begon. Na 15 jaar werd ik grootaandeelhouder. Inmiddels zijn we met 210 Satelliet collega’s. Wij leveren aan grote ketens zoals bijvoorbeeld Van der Valk, De Meyer groep, Jumbo en meer van dit soort mooie bedrijven. Maar ik ga me hier niet op de borst slaan. Weet je, eigenlijk heb ik me altijd gewoon een werknemer van het bedrijf gevoeld”.

Die moet je uitleggen, want ik ken weinig ondernemers die zich zo zien…
“Het is simpel. Ik zie mezelf als een onderdeel van het team. Iedereen onder dit dak heeft een bepaalde functie en een bepaalde inbreng. Iedereen is een onderdeel van het hele apparaat en het feit dat ik nou toevallig aandelen heb en mezelf CEO mag noemen, maakt dat allemaal niet anders. Ik heb een paar weken geleden mijn aandelen verkocht, maar participeer weer in het nieuw opgerichte bedrijf. Als ik niet dezelfde teamplayer zou mogen/kunnen blijven, dan had ik het niet gedaan.

Echt geen verandering door zo’n stap?
“Nee, maar om andere reden gaan dingen wel veranderen. Ik ben ervan overtuigd, dat ons toekomstig businessmodel geheel gericht moet zijn op duurzaamheid. Daar zijn we sterk mee bezig: onze leveranciers moeten uiterlijk in 2030 producten leveren die voor 75% uit gerecycled materiaal bestaan. Voldoet een leverancier niet aan onze normen, dan valt hij af. Bedrijven die de ogen sluiten voor de duurzaamheid en de noodzaak van een circulaire economie gaan de boot missen”.

Ik begrijp dat je ook veel producten uit het Verre Oosten haalt. Botst dat niet met elkaar?
“Het is een achterhaald idee dat wij alleen in Europa met milieu bezig zijn en dat in het Verre Oosten bij wijze van spreken overal het asbest uit de fabriekspijpen knalt. Je hebt in China fabrieken die zo milieuvriendelijk zijn, dat wij er iets van kunnen leren. In China heeft men echt wel door wat er hier gebeurt en dat ze een afslag missen als zij daar niet op anticiperen. Niet alles is perfect, maar ook ver buiten Europa timmert men aan de weg!”

En jouw eigen duurzame toekomst?
“Haha, die ligt gewoon hier. Maar ik moet reëel zijn. Ik ben 64 en ook ik heb een houdbaarheidsdatum. Vormen van leiderschap veranderen en je moet aanvoelen wat de behoefte van het team is. Het is echt prima dat ik zaken kan overlaten aan het jonger management. Hoewel het nu dus onderdeel is van een grote geheel, zal ik mij blijven richten op de Nederlandse markt, maar mijn ogen ook meer richten op noordwest Europa. Uitdagingen zat! Nee, thuiszitten is er voorlopig niet bij. Weet je, zonder mijn vrouw Sylvia had ik dit allemaal nooit met mijn team kunnen opbouwen. Als ik echt hele dagen thuis zou gaan zitten, dan weet ik niet of zij mij - ondanks 40 jaar huwelijk- nog steeds als haar beste maatje ziet....zo zie ik haar in ieder geval wel... Als ik straks wat minder op de zaak hoef te zijn gaan we wat meer met de camper door Europa trekken maar niet te lang weg want met drie leuke dochters, toffe schoonzonen en 7 kleinkids is het thuis ook super gezellig”.  

Tot slot de bekende vraag: met wie zou jij wel eens aan de keukentafel willen zitten?
“Die vraag is mij eerder gesteld in een andere vorm, en toen antwoordde ik Koningin Maxima. Dat werd prompt geregeld en ik heb haar op een beurs in Milaan mogen ontmoeten. Doe nu dan maar Eva Jinek. Wat beide gemeen hebben? Ik vind het twee powervrouwen, waar je zeker van weet dat  een ontmoeting een bom energie geeft”.

Naam:
Christan Brouwers

Leeftijd:
64 jaar

Bedrijf:
Satelliet

Functie:
Mede-eigenaar

Burgerlijke staat:
Gehuwd met Sylvia, vader van 3 dochters en grootvader van 7 kleinkinderen.

Hobby’s:
“Het is wellicht een dooddoener, maar toch echt mijn werk. Prachtig om met een team een avontuur aan te gaan. Ik heb een camper en een motor, daar kan ik ook van genieten. Het mooiste blijft toch wel het contact met kinderen en kleinkinderen. Al zou er één bij wijze van spreken om 2:00 uur ’s nachts moeten afzwemmen: haal mij maar uit bed! Heerlijk toch?”