Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs
Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs

Wereldstad Breda

Column

We kunnen er niet meer omheen. Onze gezellige provinciestad die we graag betitelen als ‘een groot dorp’ en waarvan we blij zijn dat de kerk het hoogste punt is, die stad wordt langzaam volwassen. Breda laat zich niet langer als een 9-jarig kind door zijn tante in z’n wang knijpen, maar krijgt de baard in de keel, gedraagt zich stoer en wil graag interessant gevonden worden.

Dat begon al met de heropening van de Haven in 2007. Niks lelijke parkeergarage midden in het centrum, maar een bak water met horeca ernaast waar het zomers verdacht gezellig kan zijn. Los van enkele missers als een foeilelijke brug (‘wanneer wordt ie afgebouwd’ vragen gasten mij nog steeds), is dit een gunstige ontwikkeling. Nu met de ophoging van de Koning Willem Alexanderbrug-to-be er ook grotere boten de Haven kunnen aandoen, wordt het ongetwijfeld een prachtplaatje.

Na het uiterlijk kwam ook de stoerdoenerij. Onze stad profileerde zich als ‘Beneluxstad’ en zowaar, het ene na het andere bedrijf sloot zijn kantoren voor één centrale vestiging in Breda. ‘Want we liggen zo centraal’, luidt het dan. En dat klopt ook wel, met de havens van Antwerpen en Rotterdam om de hoek, alleen die snelle trein wil maar niet rijden. En dat was de mensen toch wel beloofd. Als alles dit keer goed gaat, krijgt de stad in 2017 alsnog haar snelle verbinding met België. Een biertje op het terras in Antwerpen is dan nog slechts 40 minuten van ons verwijderd. En dat zonder parkeerproblemen!

Bij een goede bereikbaarheid hoort natuurlijk ook een Openbaar Vervoer Terminal. Een hele mond vol voor het vernieuwde Breda Centraal. Uniek aan het complex is dat naast reizen, ook wonen, werken en recreëren onder één dak vallen. Dak? Ja dak. Dus ook de stads- en streekbussen. Niet gek dat u meteen denkt aan een hoeveelheid smog waar Peking op een hete dag kinderspel bij is. Gelukkig was daar onlangs het nieuws dat Breda als eerste Europese stad alleen nog met elektrische bussen zal rijden. Geen stank, geen lawaai. Leuker kunnen we het niet maken, wel groener.

En toen was daar het blauwtje. Die ene net te hoog gegrepen dame waarvan je eigenlijk weet dat je alleen mag kijken. Maar Breda kon het niet laten, stapte er op af en ging ervoor. Of was het niet haar keuze, die naam die verbaasde, op de lachspieren werkte en toch stiekem een klein beetje trots maakte: Breda International Airport. U leest het goed, Breda krijgt haar eigen internationale vliegveld. Of nou ja krijgen, het ligt er al. Bij Bosschenhoofd welteverstaan en bekend als Seppe. De naamsverandering staat gepland op 1 maart 2014. En precies een maand later worden de eerste vluchten naar New York aangeboden.

Bouke Tuit is eigenaar van Tekstbureau Rephrase