Prijs voor Graphic Design Museum

Nieuws

BREDA - Ontwerpburo LUST heeft een Dutch Design Award gewonnen met het interactieve rondleidingssysteem dat het maakte voor het Graphic Design Museum in Breda.

Volgens ontwerper Dimitri Nieuwenhuizen stelde de jury vooral de beleving die bezoekers ondergaan op prijs. “Die ervaringen spelen een grote rol in ons ontwerp. Niet alleen inhoudelijk, maar ook fysiek, dat als mensen ergens langslopen er iets veranderd. De expositie wordt daardoor toegankelijker.”

>> Filmpje over interactieve rondleiding

Nieuwenhuizen ontwierp samen met zijn collega’s Thomas Castro en Jeroen Barendse de interactie rondleiding voor de expositie 100 years of Graphic Design. “In een zaal staan zeven tafels waarin iets verteld wordt over belangrijke grafische ontwerpers. Daarvoor hebben we video’s opgenomen. Die liggen als een soort stapel kaarten op elkaar. Door over het beeldscherm te schuiven kunnen bezoekers zelf kiezen of ze iets versneld willen zien, of willen overslaan. Ze zien ook wat er nog gaat komen. Dat nodigt meer uit. Spelenderwijs heb je veel invloed op de manier waarop je iets bekijkt. Zo gaan we ook in op de grafisch ontwerper van de toekomst.”

Het Haagse ontwerpbureau Lust is blij met de prijs, stelt Nieuwenhuizen. “Het is leuk dat er erkenning is vanuit het vakgebied. Het is voor ons een beetje een toetje. Het plezier van het ontwerpen hebben we al gehad, en we wisten al dat de bezoekers enthousiast waren.”

Nieuwenhuizen geeft ook het museum credits. “We hebben heel veel waardering voor de manier waarop het museum ons gesteund heeft. En dat ze het aangedurfd hebben om dit te doen.”

Ook het Bredase collectief Smack was genomineerd voor een Dutch Design Award. Smack maakte een animatiefilm in opdracht van het Graphic Design Festival, maar won geen prijs.