Internationale studenten in debat met politici over Breda studentenstad. foto Perry Roovers
Internationale studenten in debat met politici over Breda studentenstad. foto Perry Roovers

Internationale studenten: Veel kan beter aan Breda

Algemeen

CENTRUM – Internationale studenten ervaren vaak problemen met het vinden van een verblijfplaats voor hun studie in Breda. Een baantje is ook lastig te krijgen en de gehele sociale integratie verloopt af en toe erg stroef. Dit was de conclusie van de debatten dinsdagavond over de mogelijkheden van Breda als internationale studentenstad.

Rond de zeventig studenten, van wie driekwart buitenlanders, politici en prominenten uit het bedrijfsleven kwamen bij elkaar in de Avenue om in gesprek te gaan over de potentie van Breda als internationale studentenstad.

De debatten waren opgesteld door studenten van de NHTV. Eindconclusie van de avond was dat er nog genoeg te schaven valt aan Breda als de stad wil meetellen in het buitenland.

De gesprekken gingen over onderwerpen als voldoende huisvesting, werkgelegenheid, het aanbod van internationale studies en de bekendheid van Breda in het buitenland. Onder leiding van Tijs van Es, docent aan de NHTV, gingen telkens twee buitenlandse studenten met twee politici aan tafel om over de onderwerpen te discussiëren.

Huisvesting
Bij het eerste onderwerp, huisvesting, laten studenten aan de tafel, maar ook uit het publiek al veel kritiek op Breda neerkomen. Een buitenlandse student vertelt dat hij ontevreden is over de mogelijkheden.

“Als je via internet zoekt is het bijna altijd een vereiste om langs te komen op de kamer. Als je nog in het buitenland bent gaat dit lastig”, vertelt de student. “Daarnaast heb ik het idee dat de huisbaas eerder voor een Nederlandse student gaat.”

Werkgelegenheid
Na het eerste onderwerp wordt de werkgelegenheid aangekaart. Studenten geven aan vooral problemen te hebben met de taalbarrière en het korte verblijf in Nederland wat werkgevers afschrikt. “Het grootste struikelpunt is toch de leeftijd”, vindt een Duitse student. “Als je hier ouder wordt dan ontslaat je baas je gewoon.”

Volgens Arend Hardoff van de PvdA een probleem waar Nederlanders ook mee kampen. “Internationale studenten moeten een bedrijf laten zien wat zij te bieden hebben en hoe belangrijk het internationale karakter van Breda is”, aldus Hardoff. Wanneer wordt gevraagd hoeveel van de buitenlandse studenten in de zaal een bijbaantje heeft steken maar zes personen hun vinger op.

Sociale integratie
De sociale integratie blijkt een minder groot probleem te zijn dan de twee voorgenoemde onderwerpen. Selcuk Akinci van GroenLinks vindt dat de taak bij de studenten zelf ligt. “Een vreemde aanspreken is vaak lastig, maar doe het”, vindt hij. “Jullie zijn hier natuurlijk van harte welkom, maar als je geen vreemden wil ontmoeten waarom ga je dan in het buitenland studeren?”

Er zijn maar weinig studenten in de zaal die moeite hebben met het contact maken met Nederlanders. Wel zijn veel van hen het erover eens dat er snel sprake is van groepsvorming. “Je vrienden zie je elke dag en dan is het makkelijker om hiermee om te gaan”, vertelt een Duitse student.

Vooral Duitsers en Nederlanders blijven in gescheiden groepen volgens sommige studenten. Dit terwijl de meeste internationale studenten uit Duitsland komen. Eén student uit het publiek is het niet eens met de groepsvorming. “Contact maken is heel persoonlijk. De een kan het wel, de ander niet. Waarom moeten we over groepen praten?” Zijn opmerking wordt met luid applaus ontvangen.

Breda internationale studentenstad?
Uiteindelijk volgde een debat waarin een eindconclusie werd getrokken over Breda als internationale studentenstad. Een Duitse student vindt dat Breda beter gepromoot moet worden. “Het kleinschalige en de authenticiteit zorgt ervoor dat Breda veel beter het echte Nederland presenteert dan een toeristenstad als Amsterdam. Alleen weet niemand in het buitenland dit.”

Michel Spekkers van de SP legt uit dat het niet zo makkelijk zit. “Breda heeft momenteel teveel andere problemen om zich op internationale bekendheid te focussen.” Voorn springt Spekkers bij. “De marketing van een stad duurt jaren. Momenteel kampt Breda nogal met geldproblemen waardoor alles niet zo snel gaat”.

“Is internationale bekendheid niet een goede manier om meer geld in het laatje te krijgen?”, is de eindconclusie van een van de buitenlandse studenten.