foto Fieke van Doremalen
foto Fieke van Doremalen

Ondernemers overwegend tevreden over gemeente

Politiek

BREDA – Ondernemers hebben hun mening over de gemeente Breda haast niet gewijzigd ten op zicht van vorig jaar, vooral als het gaat om regelgeving en het contact met de gemeente. Dit is de hoofdconclusie uit de bedrijvenenquête 2010, waar 1876 ondernemers uit Breda aan meededen.

De enquête
Op het gebied van veiligheid (6,4), bedrijfsomgeving (6,6) en vestigingslocatie (7,0) scoort de gemeente iets hoger dan in 2007. Als het gaat om de deskundigheid en behulpzaamheid van ambtenaren scoort de gemeente een 6,1.

In de enquête komt Breda als beste uit de voeten in de regio West-Brabant wanneer het gaat om aantrekkelijkheid als vestigingslocatie. Met een 7 scoort Breda het hoogst.

In de enquête komt echter ook de onvrede van de ondernemers over bepaalde dingen naar buiten. Aan zaken als handelingssnelheid, flexibiliteit, bereikbaarheid van ambtenaren en bereidheid tot meedenken kan volgens de ondernemers nog het een en ander geschaafd worden. Daarnaast willen ondernemers een gebruiksvriendelijke website en een vast aanspreekpunt.

Regeldruk Barometer 2010
Onderdeel van de bedrijvenenquête is de Regeldruk Barometer 2010, waarbij de ervaringen van ondernemers met regeldruk worden gemeten. Tweehonderd ondernemers uit uit het midden- en kleinbedrijf zijn geïnterviewd, drie op de tien ondernemers vindt de regeldruk acceptabel.

Daarnaast vindt tussen de 30 en 36 procent van de ondernemers de werkdruk veelte hoog. Waar in 2007 vooral kleine bedrijven last hadden van de regeldruk, zijn het nu de grotere bedrijven. Tussen de twaalf en achttien procent van de ondernemers heeft (erg) vaak last van tegenstrijdige regels.

Verbetering
De gemeente laat weten dat in het coalitieakkoord ambities zijn vastgelegd die nauw aansluiten bij de behoefte van ondernemers. Er wordt minder ingezet op nieuwe beleidsinitiatieven, maar meer op de actieve uitvoering van beleid.

Met de actieve uitvoering doelt de gemeente op invoering van parkmanagement en revitalisering van bestaande bedrijfsterreinen. Daarnaast moet de frontoffice richting de klant, waaronder ondernemers, zo breed mogelijk worden ingevuld.

Tenslotte wordt de website vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt, waarbij ondernemen een apart onderdeel van de site wordt. Momenteel werkt de gemeente aan een actieplan voor verdere deregulering.