Bedrijventerrein Hazeldonk op de grens van Nederland en België. foto Guido van der Kroef
Bedrijventerrein Hazeldonk op de grens van Nederland en België. foto Guido van der Kroef

Einde aan ongebreidelde bouw kantoren

Economie

BREDA – Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt komt er een einde aan de ongebreidelde bouw van kantoren. In Breda staat momenteel 110-duizend vierkante meter leeg. “Het is een kwestie van de lange adem, voordat het overschot weer op peil is gebracht.”

Breda kampt net als andere regio’s met een overschot aan kantoorgebouwen. Het is een landelijk trend. Die wil het stadsbestuur tegengaan en heeft daarvoor een visie opgesteld die woensdag werd gepresenteerd. Het is de eerste keer dat de gemeente zo’n visie realiseert.

“De visie is een eerste stap naar een gezonder aanbod van bedrijfspanden. Dat is wezenlijk te groot. Het is een probleem dat de laatste tientallen jaren is ontstaan dus dat is niet zomaar opgelost”, zegt wethouder Cees Meeuwis (Economische Zaken).

Volgens de gemeente ligt Breda net boven het landelijk gemiddelde maar heeft de stad als voordeel dat de leegstaande panden relatief goed verspreid zijn. Als voorbeeld wordt de Zuid-As in Amsterdam aangehaald, alwaar hele kantoorblokken niet verhuurd worden.

“Er is geen pasklare oplossing om de leegstand terug te dringen. Maar we willen dat terugbrengen naar ongeveer vijf procent. Dat is een normaal percentage voor de markt. We denken daarbij aan maatwerk”, aldus de wethouder.

In de Kantorenvisie 2020 richt de gemeente zich op een tweetal gebieden die in aanmerking komen voor verdere ontwikkeling. Het gaat dan om de het stationsgebied (Via Breda) en locaties langs de A16, zoals de kantorenontwikkeling aan het Stadionkwartier.

“Dat zijn de gebieden die het meest interessant zijn, blijkt uit vragen uit de markt. Het station met name door de verbinding met de HSL en de rest van het openbaar vervoer. En langs de A16 vanwege de ontsluiting”, meent Meeuwis.

De wethouder ziet geen gevaar in de dreigende vertragingen die het project Via Breda boven het hoofd hangt. Hij meent dat de locatie überhaupt aantrekkelijk is dat er altijd partijen in geïnteresseerd zullen zijn.

Meeuwis: “Het stationsgebied blijft een aantrekkelijke locatie ook al komen een aantal partijen niet. Daarnaast geldt voor dat er de laatste jaren een aantal ‘grote namen’ zich in Breda hebben gevestigd, vanwege haar centrale ligging in de Benelux."