Afbeelding

Gunstigheid ov-chipkaart verschilt per traject

Economie

BREDA - Een maand na invoering heerst er veel onduidelijkheid onder gebruikers van de ov-chipkaart in Breda. Het lijkt voor sommige reizigers nadeliger om te moeten betalen per kilometer. Voorheen konden mensen een dalurenkaart kopen of met strippenkaart betalen.

Gekeken naar de gemiddelde reiziger in Breda, is de ov-chipkaart volgens Piet van den Bosch, woordvoerder van Veolia Brabant, niet duurder dan een dalurenkaart. Dat het nadelig kan uitpakken voor mensen die een langer traject afleggen, geeft Van den Bosch wel toe. Voorheen betaalde je drie euro voor een dalurenkaartje, waarmee je door heel Breda kon reizen. “Breda heeft maar een zone, het zou eerlijker zijn als het uit meerdere zones bestond.” Maar dit is niet meer terug te draaien, volgens Van den Bosch.

Enorme korting
Ouderen die sneller de bus pakken voor kleine stukjes zijn volgens Van den Bosch niet de dupe. “Ouderen reizen met enorme korting, dus voor hen is het juist goedkoop.” Met een persoonlijke kaart krijgen mensen boven de 65 jaar standaard 34% korting. Wanneer zij meer korting willen, doen ze er goed aan een dalurenkaart aan te schaffen. Voor tien euro per jaar reizen ze dan met nog eens 40 procent korting daar bovenop. “Voor een ritje naar de supermarkt van twee haltes, hoef je als oudere dan niet meer dan 40 cent te betalen.”

Jongeren
Ook jongeren onder de achttien jaar kunnen een dalurenkaart kopen voor tien euro. Ze kunnen deze aanschaffen in winkels met oplaadsystemen voor de ov-chipkaart. Daarnaast kan je de kaart ook op internet kopen. Voordat je de extra 40% korting kunt gebruiken, moet je eerst je bestelling ophalen bij het blauwe apparaat midden in de bus.

De groep mensen tussen de achttien en 65 jaar is de meest benadeelde. Na 09.00 uur en in het weekend kunnen zij met 40% korting reizen, maar buiten die tijden betalen zij het volle instaptarief en twaalf cent per kilometer.