foto Ellis Littooij
foto Ellis Littooij

Uit de crisis: Tuincentra Breda half in bloei

Economie

BREDA - De economie blijft groeien, stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Reden voor gejuich in de politiek, maar juichen de Bredase ondernemers ook? In vijf afleveringen de mening van de ondernemers. Vandaag: de tuincentra.

Freek Schalk van Life en Garden Breda zegt dat het inderdaad drukker in de winkel is, maar dat de economie daar niks mee te maken heeft: “We hebben een weerafhankelijke branche. Ik ben nu heel blij met dit voorjaar. Waar we vorig jaar onze viooltjes in de kliko hebben moeten gooien gaan ze nu als warme broodjes over de toonbank.”

Pas in de zomer denkt Schalk echt te merken of de economie aan het groeien is. Dan worden de meeste tuinmeubelen en barbecues verkocht, weet hij. “Die zijn net een stukje duurder dan planten of bloemen, dus daar kunnen we aan merken of mensen meer te besteden hebben.”

Gido Vrins, gespecialiseerd in luxe tuinmeubelen, wacht de zomer niet af. “De afgelopen jaren waren zo slecht dat ik mijn spullen nu voor bodemprijzen moet verkopen.” Dit komt volgens hem niet alleen door de crisis. “Mensen zijn een ook beetje verwend. Ze gaan liever naar een grote winkel waar ze alles onder één dak kunnen kopen.”

Jan Schalk van Groenrijk Schalk Prinsenbeek ziet wel degelijk een stijging. Volgens hem komt dat niet alleen door het weer. “Vanaf half oktober was het helemaal geen lekker weer meer en zien we toch al een stijgende lijn.” Dat komt denkt hij door een gedachteverandering van de consument. “De mensen in de winkel zijn wat gemoedelijker, niet zo kritisch als de afgelopen paar jaar. Dat komt waarschijnlijk omdat ze wat meer te besteden hebben.”

Ondanks de redelijke temperaturen in de zomer waren 2012 en 2013 geen goede jaren voor tuincentra, vertelt Elselien Poppelaars van tuincentrum Poppelaars. “Toen lag het door de crisis volledig op zijn gat.” Of het dit jaar beter gaat worden kan Poppelaars nog niet zeggen. “De eerste twee maanden van 2014 waren in elk geval niet negatief.”

Veel keiharde bewijzen dat het beter gaat, hebben de ondernemers nog niet. “In maart is het tot nu toe vier keer zo druk als vorig jaar”, stelt Jan Schalk.