Wijnhuis Oktober
Wijnhuis Oktober Wijnand Nijs

Nominatie Breda Pluim: Wijnhuis Oktober

Economie

BREDAPLUIM - Hoe gastvrij is ondernemend Breda in de binnenstad? De Breda Pluim houdt horeca en retailers scherp door ze te verrassen met een bezoek door een Mystery Guest. De bevindingen komen elke zaterdag op BredaVandaag en gelden meteen als nominatie. De nominatie van deze week: Wijnhuis Oktober.

Het mag dan Oktober heten, maar in dit wijnhuis waar je jezelf eerder in de zomer. Bij voorkeur ergens aan de Zuid-Franse kust. Een licht briesje, een avondzon, hapjes, heerlijk uitzicht en een goed glas wijn. Dat gevoel krijg je als je Wijnhuis Oktober binnen stapt.

Er is veel hout. Houten vaten, een houten kassabalie en houten manden vol met flessen witte en rode wijn. Tegen de muur houten kasten gevuld met.. nog veel meer wijn. Kerstverlichting is verstrikt met takken ter decoratie. Dieper de zaak in staat een (houten) tafel waar verschillende klanten wijnen proeven, onder begeleiding van een verkoper.

Als ik de zaak doorloop, alles in me opneem en bedenk waar ik het beste kan gaan kijken schiet een verkoper me al snel aan. Of hij kan helpen. Dat kan, want ik zoek een fles wijn. Die heeft ‘ie wel. Als eerste wil hij weten waar ik ‘m bij ga drinken. “Wat voor eten heeft u? En heeft u een voorkeur qua land of regio? Hoe veel mag de fles kosten?”

 

Na een aantal antwoorden wijst hij me naar een van de flessen uit de manden. “Die komt uit Frankrijk. De prijs-kwaliteit is érg goed. Maar we kunnen ook even verder kijken hoor. Dan gaan we even naar Zuid-Afrika.” Eenmaal daar aangekomen wijst hij verschillende flessen uit verschillende prijsklassen aan. “Deze Cabernet Sauvignon Shiraz is heel toegankelijk, heel makkelijk. Lekker, want iedereen kan ‘m drinken. Maar deze Pinotage is dan weer heel erg uitgesproken qua smaak, die vind ik zelf erg lekker. Dat is echt iets voor wijnliefhebbers, dan heb je bij iedere slok ook écht een mond vol met wijn”, legt hij enthousiast uit.

Vooruit, overgehaald. “Geniet ervan, ik hoop dat ‘ie goed zal smaken”, zegt de verkoper. En dat weet je altijd pas als de fles open is. Aan de service zal het in ieder geval niet liggen.

Over de Breda Pluim
De Breda Pluim is een initiatief van Retailplatform, Breda, Koninklijke Horeca Nederland, NHTV, gemeente Breda, Bredase VVV en BredaVandaag en heeft als doel ondernemend Breda te  stimuleren de bezoekers van onze stad en van de terrassen en winkels gastvrij te ontvangen. Namens de onafhankelijke Pluim-commissie bezoekt een deskundige anoniem winkels, horeca en instanties in de Bredase binnenstad. BredaVandaag plaatst wekelijks de bevindingen van de Mystery Guest. 23 maart 2015 volgt een verkiezing en gala en wordt uit de genomineerden de meest gastvrije ondernemer gekozen.

Volg BredaPluim ook op Facebook.