Wethouder Akinci geeft op ludieke wijze het startsein voor de bouw van de HOV-lijn.
Wethouder Akinci geeft op ludieke wijze het startsein voor de bouw van de HOV-lijn. Bo Klaarwater

Akinci hapt uit asfalt als start bouw HOV-lijn

Economie

BREDA - Wethouder Akinci heeft vrijdagmiddag officieel het startsein gegeven voor de 9 maanden durende bouw van de HOV-Lijn die de verbinding tussen Etten-Leur, Breda en Oosterhout moet versnellen. Het tunneldek is nu nog even te gebruiken voor fietsers en wandelaars.

Achter het viaduct op de Doornboslaan komt een HOV-lijn. Een flinke verbouwing die negen maanden gaat duren. “De busrit van Breda naar Oosterhout duurt nu 26 minuten, door de HOV-lijn gaat de rit 19 minuten duren”. Ook  komt er een parallelle snel-fiets-route. De gemeente Breda heeft Colijn en Rasenberg ingezet voor de bouw.

Als openingshandeling mocht de wethouder op het werkvoertuig samen met een wegwerker het eerste stuk asfaltblok uit de weg halen. Met een oranje hesje stond hij op de zijkant van het werkvoertuig. “Het is een leuke ervaring, maar ik laat het graag over aan professionals”, aldus Akinci.  

Martin Pottker, voorzitter van Fietsersbond Breda kijkt met een kritische kant naar de nieuwe aanleg van de fietspaden. Aan beide zijden van de weg bij het viaduct komen fietspaden. “Aan één kant komt een dubbel fietspad en aan de andere kant maar één enkel fietspad. Dus als je net vanaf de verkeerde kant komt moet je oversteken”, aldus Pottker.

De voorzitter vraagt zich af waarom er niet aan beide kanten is gekozen voor dubbele fietspaden. De directievoerder van de gemeente, Gerard van Zijl, verklaart dat hiervoor is gekozen vanwege aansluitpunten voor de HOV-Lijn. Volgens hem komen de meeste mensen vanaf Breda-noord. “De minderheid moet dus oversteken, maar op een gegeven moment wijst de rijroute zich vanzelf.”