Startsein van de actie waarbij ondernemers een cheque krijgen voor aanpassing van hun winkel.
Startsein van de actie waarbij ondernemers een cheque krijgen voor aanpassing van hun winkel. Foto: Wijnand Nijs

Van Coothplein en Nieuw Ginnekenstraat voorop in toegankelijkheid

Door: Wijnand Nijs Algemeen

BREDA - Een beker van bijna het formaat Europa Cup én een cheque van €500. Die mocht Jean-Pierre Schraven van ondernemersvereniging Oranje Zuid maandagmiddag in ontvangst nemen, een kleine week nadat Breda de Acces City Award mocht ontvangen voor best toegankelijke stad.

Schraven kreeg de cheque voor het gebied rond het Van Coothplein en de Nieuw Ginnekenstraat. “Negentig procent van de panden heeft het daar voor elkaar dat mensen met een rolstoel binnen kunnen, of dat duidelijk is aangegeven dat dit niet kan”, geeft de ondernemer aan. Dat laatste is ook belangrijk, zodat klanten met een beperking weten waar ze aan toe zijn. Doel is dat ook de rest van het winkelgebied Oranje Zuid toegankelijker wordt. “De opzet is dat we dat in heel Breda gaan uitrollen, wat winkels betreft.”

Voor Schraven is het simpel waarom dit goed én nodig is. “Wij willen dat we voor iedere klant een welkome uitstraling hebben. De gastvrijheid van Breda moet hoog bovenaan staan, dat geldt ook voor mensen die een beperking hebben. Of je nu blind bent of in een rolstoel zit, duidelijk moet zijn dat je welkom bent.”

De overhandiging van de beker aan Schraven betekende meteen ook het startsein voor een campagne waarbij ondernemers een appeltaart én eveneens een cheque van €500 krijgen aangeboden. “Daarmee kunnen ze kleine aanpassingen aan hun zaak verrichten”, geeft Wouter Schelvis aan, adviseur toegankelijkheid en inclusie van ZET. “Deze cheque is een eye-opener waarmee je ook echt best veel kunt doen. Daarmee wordt Breda een stuk toegankelijker, voor toeristen, maar ook voor de Bredanaar.”

Beiden zijn ervan overtuigd dat dit noodzakelijk is. Deze actie is noodzakelijk, denkt Schraven. “Dan ben je je er veel meer van bewust dat er zo’n fonds is en dat je dat budget ook op moet maken en dat het anders verdampt in andere dingen. Je merkt nu dat je het er met andere ondernemers over hebt, dat er een grote doelgroep is van klanten die je anders vergeet. Die samenwerking zorgt ervoor dat er aandacht is. Het gaat om gastvrijheid.”

De komende dagen krijgen bijna duizend ondernemers in de binnenstad bezoek van studenten die met een appeltaart en de cheque de actie onder de aandacht brengen.