Foto: Archief
tips

Hoe overleef ik de eindexamens?

BREDA - Vanaf vandaag beginnen de eindexamens weer. Scholieren die wekenlang blokken, geen vrije tijd meer hebben en bezwijken onder de stress. Maar hoe kun je nou het beste leren voor de belangrijkste toetsen van je middelbareschoolperiode? Hieronder volgen een aantal tips:


1. Opruimen
'Om te leren, moet je je kunnen concentreren. Rommel leidt af, dus moet je opruimen: je kamer, je bureau én je hoofd. Zet je computer dus uit, vergeet je mobiel en laat je gedachten niet afdwalen. Prent jezelf in waar je het allemaal voor doet: 'Als ik slaag krijg ik een diploma, ga ik een beroepsopleiding volgen, geef ik een examenfeest...'

2. Kleine bergjes
'Het is best een berg werk die je nog moet verzetten. Daar maak je eerst maar eens kleine bergjes van: een bergje geschiedenis, een bergje economie, een bergje... Dat is een stuk overzichtelijker. Kies afwisselend iets wat je niet zo moeilijk vindt en een vak waar je echt tegenop ziet.'

3. Hersens trainen
'Je kunt geen marathon lopen zonder te trainen. Om je hersens goed te kunnen gebruiken, moet je óók oefenen. Dat doe je door te léren. En dat is niet hetzelfde als de stof viermaal doorlezen. Met een 'eigenwijze houding' als: 'Zo leer ik nu eenmaal', kom je niet ver.'

4. Actief zijn
'Actief zijn, dát is leren. Je bouwt structuren, scheidt hoofd- en bijzaken van elkaar, stelt jezelf vragen en legt verbanden. Kijk maar eens hoe je studieboek in elkaar zit. En leg daar de aantekeningen naast die je op school hebt gemaakt. Want je docent bouwt ook een structuur. Oefenen met de examens van vorig jaar werkt ook prima.'

5. Spiekbriefje maken
'Voordeel van structuren maken is dat je informatie (in je hoofd) kunt terugzoeken. Ook als je onder spanning staat, zoals bij een examen. Een spiekbriefje maken is een goede manier om jezelf te testen. Lukt het, dan heb je meteen een structuur van de leerstof. (Natuurlijk niet meenemen naar het examen!)'

6. De baas spelen
'Als leren geen hobby van je is, zie het dan als werk. Bekijk hoeveel tijd je nog hebt voor de examens beginnen. Kies vaste dagen uit om te 'werken', met vaste werktijden, maak duidelijke afspraken (op papier) en bedenk een leuke beloning.'

7. Voetbaltijden
'Houd voor je werktijden voetbaltijden aan: maximaal 45 minuten achter elkaar leren, dan tien of vijftien minuten 'even niks doen'. In die tijd kan jij even rondlopen en ontspannen. Je drinkt wat of belt met een goede vriend(in). En daarna begin je weer. Ben je bang dat je dat niet volhoudt – of dat je vergeet te pauzeren - zoek dan iemand die 'je baas' wil spelen.'

Hoe ga ik met stress om?
Ook staan er in de examenkrant tips om met stress om te gaan.

- Ontspanningsoefening
'Eén manier om te leren ontspannen is door je eerst in te spannen. Je gaat hardlopen of je trekt heel bewust alle spieren in je lichaam aan en laat ze dan los. Je voelt zo wat ontspanning is. Dit moet je wel regelmatig herhalen om het tijdens een examen te kunnen toepassen.'

'Als je gespannen bent dan ga je misschien denken: ik kan het toch niet! Zulke gedachten werken verlammend en kunnen je examen goed verknallen. Je moet zo'n gedachte dus direct kwijt. Dat gaat zo: je doet even niets en je probeert aan iets anders te denken. Of je doet een ontspanningsoefening. Daarna is je hoofd leeg genoeg om je te realiseren dat je nu het antwoord niet weet, maar misschien wel ooit hebt geweten. Probeer je dan te herinneren wanneer en waar dat was.'

- Veel bewegen
'Stresshormonen breken vlugger af als je beweegt. Ga daarom op de fiets naar je examen,
of loop een eindje.'

Hoe zorg ik voor een frisse start?
- Zorg dat je voldoende slaapt (goed voor je geheugen)
- Sta op tijd op en ontbijt fatsoenlijk (eet liefst geruime tijd voor je examen en niet vlak daarvoor)
- Neem eten en drinken mee naar je examen
- Arriveer op tijd
- Zorg dat je naar de wc bent geweest
- Drink geen koud water van tevoren, dat trekt je energie weg
- Draag geen naaldhakken (hinderlijk klikklakgeluid) en laat je mobiel thuis (dat geldt trouwens ook voor de surveillanten).

FOTOSERIES