Afbeelding
Foto: Iris Muller

Elke dag les in de buitenlucht: ‘Het is een uitdaging, maar het is het zeker waard’

Door: Iris Muller Algemeen

BREDA - Weer of geen weer, de leerlingen van Basisschool Effen krijgen elke dag buiten les. Daarvoor heeft de school een speciaal groen schoolplein met een moestuin en een uniek buitenleslokaal. Het bedenken van de lessen is voor de leerkrachten een uitdaging, beaamt leraar Bas van den Broek. “Maar uiteindelijk is het echt een verrijking voor ons onderwijs.”

Regent het, of is het buiten koud? Dan kunnen de leerlingen van KBS Effen maar beter warme kleren aantrekken. Want zij krijgen iedere dag buiten les. En dat is uniek, want ze zijn de enige basisschool in Breda die dit doen. “Het vraagt wel om steeds weer creatieve ideeën om een buitenles te bedenken”, vertelt Bas van den Broek, leraar van groep 7 en 8. “Maar het is juist ook heel waardevol om de kinderen zo actief bezig te zien zijn. Ze hebben zo’n korte spanningsboog. Die kun je echt uitbreiden door de les actiever te maken, en zo is het ook voor ons leerkrachten een positieve verrijking.

Buitenlokaal

Dat de leerlingen iedere dag buiten les krijgen, wil niet zeggen dat ze ook echt iedere dag de natuur in trekken. De school heeft namelijk een speciaal buitenlokaal en een groen schoolplein met een moestuin waar de leerlingen elke dag minimaal een uur les krijgen. “We vinden het als school belangrijk om de kinderen zoveel mogelijk buiten te laten zijn en dingen zelf te kunnen laten ontdekken. Dat hoort bij onze visie en daar hebben wij ons groene schoolplein ook op ingericht. ” 

Samenwerken

Van den Broek heeft achttien leerlingen in de klas. “Het is fijn om al mijn leerlingen zo actief bezig te zien zijn. Ze zien de les als een uitje en ondertussen leren ze bij.” De leerlingen oefenen niet alleen met hun kennisuitbreiding, ze moeten buiten ook actief samenwerken.” De samenwerking wordt volgens Van den Broek daardoor ook alleen maar gestimuleerd en daar draagt het buiten leren heel erg aan bij. “Ik ben geen professor, maar ik ervaar wel dat de leerlingen veel meer energie hebben wanneer ze lekker buiten kunnen zijn en vervolgens weer fris mee kunnen doen in de klas.”

Topo-race

Drie leerlingen zetten tijdens de pauze de topografie-race alvast uit door op hun groene plein een kleine versie van de nationale vlaggen van de Europese landen met een prikkertje in de grond te steken. Na de pauze komt groep 7/8 bij elkaar en krijgen zij uitleg over de opdracht. De leerlingen werken in tweetallen samen: een van hen rent het schoolplein over, op zoek naar vlaggetjes en het bijbehorende nummer, de ander houdt op de Europese kaart bij welk land er is gevonden en vult het nummertje dat bij de vlag hoort in op de kaart.

Leren en spelen

De leerlingen Lars en Mare rennen om de beurt heen en weer het schoolplein op. “Het is een vlag met rood, geel, nog een keer rood en dan een tekentje.” Ze denken beide even na. “Spanje!” Maar waar ligt dat ook alweer precies? Ze kijken samen op de kaart van Europa. “Hier is Nederland, daar Frankrijk... Hier Spanje!” Ze schrijven het nummer van de vlag op de kaart en Lars rent al gauw weer naar de volgende vlag. Ze zijn beide heel enthousiast over hun vernieuwde schoolplein en de manier waarop zij nu les krijgen. “Het is veel leuker dan heel de schooldag binnen zitten op je stoel, omdat we nu buiten zijn én iets leren”, vertelt Lars. Dat het af en toe in Nederland wat regent maakt de leerlingen niets uit. “We zetten gewoon onze capuchon op, of trekken oude schoenen aan.” De school is nog bezig met de opbouw, maar heeft haar plein al grotendeels omgetoverd tot een groene tuin. Het plein heeft twee overdekte tafels met banken waar de kinderen les krijgen, een eigen buitentheater en een speelplek met een zandbak en waterpomp. “Toen ik hier net op school kwam waren het alleen nog maar tegels en een paar klimrekken, maar het is nu al een veel fijnere plek”, vertelt Mare. “Ik zou het ook niet anders willen.”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding