Afbeelding
Foto: Hanneke Marcelis

Een barcode om je fiets te stallen: Het bevalt Breda goed

Door: Bregje Kop Algemeen

BREDA - Een jaar geleden nam Breda een systeem in gebruik waarbij een barcode wordt gescand als je je fiets in een stalling zet. Voorheen kregen bezoekers een papieren kaartje. Volgens wethouder Jeroen Bruijns bevalt het systeem goed. “Het is inmiddels gemeengoed geworden.”

Sinds vorig jaar krijgen mensen die gebruik maken van een fietsenstalling in Breda geen papieren kaartje meer. In plaats daarvan krijgen ze eenmalig een sticker op hun fiets. Ook krijgen ze een hard plastic kaartje mee met een barcode. Deze kunnen ze aan het sleutelbos hangen. De sticker én het pasje worden gescand wanneer je een fietsenstalling betreedt of verlaat. “Met dit systeem maken we een stap in de dienstverlening”, liet wethouder Bruijns destijds weten. “Bovendien geeft het ons als gemeente een groot voordeel: we kunnen namelijk veel beter meten waar en wanneer mensen hun fiets stallen.”

Een jaar later kijkt wethouder Jeroen Bruijns positief terug op de invoering van het nieuwe systeem. “De introductie is vrijwel moeiteloos verlopen”, aldus Bruijns. “Aanvankelijk was het wat wennen voor de gebruikers van de stallingen dat ze naast de barcode op de fiets nog een kaartje hadden in de vorm van een sleutelhanger en dat het handig zou zijn dat tweede kaartje te houden en hergebruiken”, geeft de wethouder toe. “Maar inmiddels is het systeem gemeengoed geworden en zijn veel fietsen in de stad voorzien van een barcodesticker.”

Met Breda Live 2022 werd het nieuwe systeem voor het eerst in gebruik genomen bij de grote evenementenstalling naast het stadskantoor. “Bij dat soort grote evenementen is het barcodesysteem vooral een registratietool voor het aantal en type fietsparkeerders en heeft het minder waarde als controlesysteem om de simpele reden dat iedereen ongeveer tegelijkertijd wil vertrekken. Het barcodesysteem geeft ons meer inzicht in de bezetting en piekmomenten dan dat we voorheen hadden bij het ‘fysieke’ kaartje. Hierdoor zijn wij in staat om met de koppeling met de digitale borden aan de buitenzijde meer realtime informatie te verstrekken over bezetting en beschikbare capaciteit op de verschillende categorieën plekken (fietsen, scooters, oplaadplekken) dan dat we voorheen konden.”

Dit helpt de gemeente bij de planning van de personele inzet en het biedt de mogelijkheid om te anticiperen op onverwachte piekmomenten. “Het barcodesysteem maakt tenslotte dat de medewerkers niet langer allerlei fysieke lijsten moeten bijhouden. Daarmee blijft er meer tijd voor direct contact met de klant. Zoals ook nooit de bedoeling was heeft het barcodesysteem geen personele consequenties gehad”, aldus wethouder Bruijns.

Duurzaamheid
“De plastic kaartjes vinden we - uit een oogpunt van afvalreductie en duurzaamheid - een minder ideale oplossing en we verkennen momenteel alternatieve materialen”, aldus Bruijns. De barcode is op dit moment niet gekoppeld aan de eigenaar van de fiets. “Willen we meer dienstverlening aan bieden dan moet deze koppeling er komen. Onderzocht gaat worden of met de barcode als drager en met toestemming van de fietseigenaar de dienstverlening verder kan worden uitgebreid.”