John Polling achter het mengpaneel, verstopt achter de bar in de Spock in 1983.
John Polling achter het mengpaneel, verstopt achter de bar in de Spock in 1983. collectie John Polling

De Spock, het logo en de liefde

Cultuur

BREDA - De Grote Graanbeurs en Spock-reünie staat voor de deur. 14 maart gaat Breda terug in de tijd, op zoek naar de oorsprong van onder meer de moderne dance-muziek. De plek waar onder meer Tiësto zijn eerste uren draaide. Bedenker van “Spock”, John Polling, blikt voor het eerst terug op de begintijd van een befaamde disco, toen in de Catharinastraat. Deel 1 van een tweeluik.

“In 1981 werkte ik als bedrijfsleider in de Bruine Pij. Dat was eigenlijk net als nu een bruin rockcafé. Dat ik bedrijfsleider werd, kwam doordat ik de eigenaar advies gaf over hoe hij de administratie en kassa beter kon beheren. Tot dat moment, er waren nog geen elektronische kassa’s, pakte iedereen die wat kleins zoals een frietje wilde halen gewoon wat geld uit de la. Na een paar maanden stringenter beleid werd ik bedrijfsleider.”

“Begin maart 1982, voerde ik de eerste besprekingen in de Bruine Pij met de eigenaar van de Vanity, Paul Zweers. Hij vroeg mij vroeg of ik voor hem wilde gaan werken en een New Wave Disco op wilde zetten. Paul liet mij de op dat moment kelderachtige ruimte liet zien aan de Catharinastraat waar de New Wave ‘disco’ moest komen.”

Polling herinnert zich de tijd als de dag van gisteren. “Guus Otto van Bullit importeerde platen uit Amerika en Engeland en was de hofleverancier van de alle muziek. Guus zelf had net zo’n brede smaak als ik. Level 42 kwam uit samen met de Simple Minds. Dat mixte ik met Michael Jackson, Krafwerk en New Order. Op die manier kon je gekke dingen maken. Met Pieter bracht ik uren door met alleen maar naar muziek luisteren. Een koptelefoon en Guus vinyl wisselen was de werkwijze. Tegenwoordig ga je het internet op en kan je veel directer en sneller werken.”      

De huidige IT-ondernemer zat in die tijd midden in de muziek. Polling was geluidsman van Piu Piu in die dagen. De band stond in de Harmonie in Tilburg op 29 oktober dat jaar in het voorprogamma van U2. “Daar heb ik een uurtje staan praten met Bono. We gingen als groep ook naar optredens van anderen waaronder de Cure in Brussel, Stevie Wonder in Utrecht en Parliament in de Jaap Eden Hal, verder waren we regelmatig in Paradiso en de Melkweg beiden in Amsterdam.”


(Meer foto's uit het eerste jaar van de Spock)

Na het eerste gesprek met Zweers ging het snel, vertelt Polling. “Rond 15 maart gaven we er een klap op en op 1 mei moesten we open. Ik diende een budget in van 60.000 gulden, een tijdspad van zes weken om alles te realiseren en een salariswens inclusief een percentage van de omzet wanneer deze boven een bepaald bedrag uitkwam per weekend. Vijftien procent was dat.”

“Spock moest een nieuwe manier van muziek maken, luisteren en bewegen worden, de perfecte mix tussen New Wave, Funk en Ritme.”

“De naam Spock is ontstaan in een gesprek met mijn toenmalige huisgenoot en gitarist Jac van Bekhoven. Alles in onze vrije tijd draaide om muziek en dans. Hij vond mij een Dr. Spock vanwege mijn benadering naar de jeugd tussen de 16 en 21 jaar. Feesten, feesten en feesten. De klant op zijn wenken bedienen stond centraal, maakt niet uit hoe jong of oud die is. Zelf was ik op dat moment al 27 jaar. Dat was wel een mooie leeftijd om dingen te organiseren.”

“Voor mijzelf was Dr. Spock de Star Trek-acteur Leonard Nimoy die, behalve dat hij en de serie tot mijn verbeelding sprak, nu ook de basis werd voor het logo. Dat is gemaakt door Gé Smit, nog steeds een hele goede vriend en destijds Art Director, afgestudeerd aan het St Joost en tegenwoordig daar leraar. Gé is ook de vader van dj Beauriche, Boris Smit.”

Het verhaal van het Spock-logo blijkt een kleine liefdestragedie. “Gé ging begin maart 1982 een weekje met mijn vriendin naar Ameland op vakantie en hield daar zo’n schuldgevoel van over dat dit in het logo uitgebeeld wordt.”

'Spock gaat immers over mix, muziek, liefde en verandering'

“Ik wist niet dat Gé met mijn vriendin op pad was. Zij had mij verteld dat ze met een vriendin naar Ameland ging en zelf had ik het te druk met het bouwen van Spock naast mijn baan in de Bruine Pij.  Overigens ging het toen al niet zo goed tussen ons en net voor de opening van Spock 1 mei 1982, zijn wij uit elkaar gegaan.”

“Zijn eerste ontwerpen vond ik niks, tot hij het huidige logo presenteerde met de uitleg dat Spock de man was die een vrouw ontvoerde in een futuristisch stalen bos. Dat vond ik geweldig. Het bos, de puntoren, de perfecte mix, zo vonden wij in ieder geval op dat moment. Spock gaat immers over mix, muziek, liefde en verandering.”

Vrijdag: Rijen voor de deur en de eerste mixen
14 maart, reünie Spock en Graanbeurs.