Winkels in de Boschstraat: een steeds populairder wordende straat voor ondernemers.
Winkels in de Boschstraat: een steeds populairder wordende straat voor ondernemers. Foto: Michael Janiec

Leegstand winkels centrum gedaald; daarbuiten blijven lege winkelpanden een probleem

Door: Guus Arnouts Economie

BREDA - Het aantal winkels en daarmee winkelgebieden neemt toe in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van Dynamis, een onderzoeksbureau van makelaars. Ook het centrum van Breda doet het niet slecht. Met name door ketens die een groter oppervlakte aan winkelruimte betrekken in het centrum. Maar toch is niet alles even rooskleurig. 

Het percentage beschikbare winkelruimte in het centrum van Breda is tussen juli 2017 en 2018 gemeten. In totaal is nog maar 2600 vierkante meter aan beschikbare winkelruimte in het centrum in aanbod. De grote winkelvloeren die Dynamis noemt zijn de woonwinkel Solow (met 1050 vierkante meter) en doe-het-zelfzaak Sostrene Grene (700 vierkante meter) aan de Ginnekenstraat, zijn volgens het rapport een grote reden van het toename van in gebruik genomen winkelruimte. 

Achter de Lange Stallen
Verder heeft die groei te maken doordat de beoogde winkels in het project Achter de Lange Stallen toch niet doorgegaan zijn. "Meerdere grote retailers hadden hun zinnen gezet op een vestiging op deze locatie aan de rand van de binnenstad. Nadat duidelijk werd dat de plannen niet gerealiseerd zouden worden, is de uitbreidingsvraag van de retailers verplaatst naar de hoofdwinkelstraten", zo valt te lezen in het rapport. 

Leegstand
Wat betreft de leegstand is er per 1 juli sprake van 10 procent aan winkelmeters in het centrum die geen gebruiker hebben. Volgens het rapport was dit in 2017 nog zeventien procent. Maar dat hoeft niet per se rooskleurig te zijn. "In deze leegstandscijfers is een verschuiving zichtbaar naar de minder druk bezochte straten in het winkelgebied. Op deze C-locaties heeft juist een toename van het aantal ongebruikte winkelpanden plaatsgevonden", aldus het rapport van Dynamis. Met die C-locaties doelt Dynamis op grotere locaties buiten het winkelgebied die weinig bezoekers hebben. 

Kleine ondernemer
Voorzitter Jos Koniuszek namens Stichting Ondernemersfonds Breda (SOB) begrijpt dat het rapport tot positiviteit stemt. "Maar het gaat wel over grotere concerns. De lokale ondernemer is minstens zo belangrijk, die hebben het lastig om een geschikte plek te vinden." Daarin zijn echter veranderingen zichtbaar, Koniuszek: "Vooral in de aanloopstraten als de Haagdijk en in de Boschstraat raken meer panden gevuld door de kleinere ondernemers."

Het gaat om dat soort broedplaatsen voor ondernemers buiten het centrum die bijdragen aan de levendigheid, vertelt hij. "Die broedplaatsen organiseren de ondernemers, samen met ontwikkelaars en makelaars zelf door bijvoorbeeld rondleidingen of bezichtigingen te organiseren. De gemeente moet ook inzien dat deze kleinere, lokale ondernemer bijdraagt aan een gezond winkelbeleid."