Afbeelding
Foto: Gemeente Breda

Dit zijn de plannen voor de grote metamorfose van de Vlaszak

Door: Hanneke Marcelis Algemeen Uitgelicht

BREDA - Na jarenlange voorbereiding gaat de Vlaszak begin 2024 dan echt op de schop. Het voorlopig ontwerp voor de herinrichting is inmiddels afgerond. Grote veranderingen zijn onder andere een vrijliggend fietspad, een verplaatsing van de in- en uitrit van Beyerd-Vlaszak en het verdwijnen van de stoplichten.

De auto voert op dit moment de boventoon in de Vlaszak. Maar daar komt verandering in. Vlaszak gaat namelijk fors op de schop. Eén van de grootste veranderingen zal de locatie van de groenstrook zijn. Waar de rijbanen nu nog worden gescheiden door de groenstrook, zal een nieuwe ‘parkrand’ in de toekomst het autoverkeer scheiden van de fietsers en wandelaars. Zo fiets je straks dus niet meer langs de auto’s, maar op een vrijliggend fietspad langs het groen. Wandelaars kunnen voortaan gebruik maken van een breed trottoir aan de zijde van de binnenstad. 

Het verkeer zal op Vlaszak ook minder hard rijden. De huidige 50-km zone wordt aangepast naar een 30-km zone en er worden drempels geplaatst om hardrijden te voorkomen. 

Minder verkeer
Op twee manieren gaat Breda de hoeveelheid verkeer dat over Vlaszak rijdt verminderen. Allereerst door de verplichte rijrichting vanaf de Academiesingel aan te passen. Momenteel wordt het autoverkeer vanaf de Academiesingel-Delpratsingel verplicht rechtsaf geleid richting de John F. Kennedylaan. In de nieuwe situatie is dit niet meer mogelijk en wordt het verkeer verplicht rechtdoor gestuurd. Hierdoor wordt het doorgaand verkeer door het centrum beperkt. Daarnaast zal de huidige in- en uitrit vanaf de Vlaszak naar parkeerterrein Beyerd-Vlaszak komen te vervallen. In de nieuwe situatie is in- en uitrijden mogelijk via de Kloosterlaan. Hierdoor wordt het doorgaand verkeer in het centrum beperkt en rijden bezoekers van het parkeerterrein via de Claudius Prinsenlaan.

De huidige stoplichten op het kruispunt Boschstraat/Gasthuispoort verdwijnen. Door de beperking van de verkeersstromen in de Vlaszak zijn deze niet meer nodig.

Bussen
Vlaszak is een belangrijke opstapplek voor Bredanaars die de bus nemen. De bussen gaan in de nieuwe situatie halteren op de rijbaan. De bushaltes worden in de nieuwe situatie bewust niet parallel aan elkaar geplaatst, omdat passagiers zo achter de bus dienen over te steken wat verkeerstechnisch veiliger wordt geacht. Ook wordt de bushalte voor de buslijnen richting het centraal station verder van de woongebouwen af richting de rijbaan geplaatst.

Fietsparkeren
Op de locatie waar nu de in- en uitrit naar parkeerterrein Beyerd-Vlaszak is gepositioneerd, worden fietsnietjes geplaatst. Daarbij wordt de bestaande locatie van de fietsnietjes in de Boschstraat verder uitgebreid. Ter hoogte van restaurant Gaudim en de huidige inrit naar parkeerterrein Beyerd-Vlaszak worden zebrapaden aangelegd.

Kunst
Ook kunst krijgt een plek binnen de nieuwe inrichting van de Vlaszak. De oude stadspoort bij plein Gasthuispoort wordt in opdracht van de gemeente Breda verbeeld door kunstenaar Eloi Koreman. De exacte verbeelding is nog niet uitgewerkt. Gasthuispoort krijgt bovendien meer een pleinkarakter. Het terrasgebruik is in het ontwerp geïntegreerd.

Reageren
Bredanaars mogen hun reactie geven op het Voorlopig Ontwerp. Dat kan tot 1 september via www.planbreda.nl. De herinrichting van de Vlaszak zal begin 2024 starten.