Afbeelding

Breda overweldigd door historische én moderne War Horse

Cultuur

BREDA - "Overweldigend” is de onverdeeld en unaniem lovende reactie op de uitverkochte regionale première van het internationale theaterfenomeen War Horse in het Chassé Theater, deze vrijdag. De verwachtingen waren op voorhand hoog gespannen na de lading aan overwegend positieve publiciteit die het stuk wereldwijd kreeg na de premiere in Londen in 2007. De lat lag hoog. Maar volgens het publiek werden al die verwachtingen meer dan ingelost. 

War Horse, naar het verhaal van Michael Morpugo, brengt de 16-jarige boerenjongen Albert Narracot die opgroeiend in een arm gezin in Devon in het Engeland van 1912 een bijzondere band opbouwt met het veulen dat zijn vader aankoopt. Het veulen wordt Joey gedoopt en Albert en het dier bouwen in rap tempo een bijzondere band op. Natuurlijk wordt deze idylle verstoord door Albert’s vader die het paard bij het uitbreken van de oorlog voor een grote som geld verkoopt aan het leger. Joey wordt cavaleriepaard en de vrienden worden op brute wijze van elkaar gescheiden. 

Een verhaal dat zich leent voor een fijn staaltje melodramatiek. En die is ook zeker aanwezig, maar dat mag. De scheiding van de vrienden en de verschillende oorlogscenes zorgen soms echt voor kippenvel. Mede door de filmische en vaak bombastische muziek, geluidseffecten en indrukwekkende en fraai gevonden filmprojecties op een grote wolk in het decor. De veelheid aan geluid en beeld wordt gecompenseerd door een minimalistische decorsetting en weinig props die ondersteund worden door de cast. Een mooie en moderne balans is het resultaat. 

De hoofdrollen zijn verdeeld. Natuurlijk zijn er de paarden, enorme metalen frameconsructies- compleet met handbestuurde hoofden, benen en staart - die de show stelen. Knap werk van de puppeteers die Joey en Topthorn - gemaakt door de Handspring Puppet Company uit Kaapstad- heel naturel tot leven weten te wekken.

Het gehinnik, gebries, de subtiele ademhaling en weifelende hoofd- en staartbewegingen van de dieren overtuigen en nemen de illusie en suggestie bijna weg. Ook op een enkele meter afstand - Joey trekt met enkele spelers de zaal in - wordt het publiek zowaar getrakteerd op een dier van vlees en bloed. Echte personages zijn Annick Boer en Key Greidanus. Boer komt als nuchtere moeder regelmatig onverwachts uit de hoek en heeft de lachers op haar hand. Greidanus zet op zijn beurt de jonge Albert met flair en geloofwaardig neer en weet te raken. 

Na een veelheid aan beelden van loopgraven, slagvelden en oprukkende tanks gebeurt dan toch het onwaarschijnlijke: Albert en Joey worden na jaren herenigd. Drie woorden: ga het zien.

War Horse, gezien tijdens de regionale première op vrijdag 12 december.
Nog tot halverwege januari en in mei in het Chassé Theater.